Monumente istorice din zonă

Print
  • id
  • Muzeul Breslelor "Incze László” - TÂRGU SECUIESC
  • CV-II-a-A-13290
  • oraș TÂRGU SECUIESC, str. Kanta nr. 10
  • sec. XVIII-XX
  • Ansamblul format din: Biserica romano-catolică „Sfânta Treime” (CV-II-m-A-13290.01, Datare: 1722-1795), Claustru (CV-II-m-A-13290.02, Datare: 1740-18280, Capelă (CV-II-m-A-13290.03, Datare: sec. XVIII, sec. XX), Poarta barocă (CV-II-m-A-13290.04, Datare: 1807).
    Construcția bisericii a început în anul 1727 de către Bodo Miklos. În 1779 nava era terminată, biserica în întregime a fost terminată în 1795. Cutremurul din 1802 a produs fisuri în ziduri, care au fost reparate în 1827.
    Biserica este o construcţie în stil baroc, cu elemente neoclasice, de dimensiuni mari, ce se compune dintr-o navă având în partea de Est altarul pătrat, legat de o sacristie, iar în partea de vest turnul, adiacent la navă. Turnul este flancat pe laturile nord şi sud de câte o încăpere cu care comunică.
    Accesul în navă se face pe latura de vest, pe sub turnul clopotniţă. Biserica în interior are o arhitectură bogată în decoraţii baroce, şi uneori cu profile neoclasice.
    Atât nava cât şi altarul, despărţite printr-un arc de triumf, sunt acoperite cu o boltă cilindrică cu penetraţii şi arce dublouri, prezentând pe pilastri cu capitele puternic profilate şi pictate. Toate elementele decorative, ancadramente, medalioane la chei de bolţi, capitele, abundă în detalii. Sacristia şi ea este acoperită cu o boltă cilindrică cu penetraţii având, medalioane mari, lucrate în structuri la cheile de boltă. Unele dintre ferestre au vitralii reprezentând scene religioase.
    În exterior biserica are o arhitectură simplă, exceptând turnul, care are elemente pure de stil baroc (pilaştrii, timpanele semicirculare, acoperişul în linii curbe). Încripta de sub sacristieestepiatrafunerară a preotului-profesor Nagy Mozes, născut la mijloculsecolului al XVII-lea, fondator de școală la 1680.
  • Sebestyén, Gheorghe, O pagină din istoria arhitecturii din România. Renaşterea, Bucureşti, 1987.